Manual antidepresie - „Inima mea și alte găuri negre” de Jasmine Warga

Titlu: Inima mea și alte găuri negre
Autor: Jasmine Warga
Editură: Herg Benet
Cartea este disponibilă la reducere aici și aici.
Îi mulțumesc editurii pentru exemplar! Hugs!

De acest roman am fost entuziasmată din prima clipă în care am aflat despre ce e vorba. Subiectul în sine, sinuciderea, care eu consider că este tabu în România, atrage tot mai mulți cititori tineri tocmai din această cauză. Dorim să ne informăm, iar cărțile sunt întotdeauna cea mai bună sursă.


Aysel, o adolescentă de șaisprezece ani pasionată de fizică, este obsedată să-și planifice sinuciderea. Cu o mamă care nici nu o poate privi fără să se cutremure, colegi răutăcioși și un tată a cărui crimă a dat peste cap micul oraș, Aysel este pregătită să-și transforme „energia potențială” în neant.

Este doar o problemă, însă: Aysel nu e convinsă că are curajul s-o facă singură. Dar odată ce descoperă un site cu o secțiune care se cheamă Parteneri pentru Sinucidere, Aysel crede că a găsit soluția: un adolescent cu pseudonimul FrozenRobot (aka Roman), bântuit de o tragedie de familie, își caută și el partener.

Deși Aysel și Roman nu au nimic în comun, în scurt timp ajung să-și găsească fiecare locul în viața distrusă a celuilalt. Pe măsură ce planul lor de sinucidere începe să capete contur, Aysel se întreabă dacă într-adevăr vrea să meargă până la capăt. În cele din urmă, ea trebuie să aleagă între dorința de a muri și încercarea de a-l convinge pe Roman să trăiască, pentru a-și descoperi „energia potențială” împreună. Numai că Roman ar putea să nu se lase convins.

„Aș vrea să-i pot spune că știu sigur că nu sunt deloc ca tatăl meu. Că inima îmi bate într-un ritm diferit, că sângele îmi pulsează cu o altă viteză, doar că nu sunt atât de sigură. Poate că sunt o persoană îngrozitoare. Poate că tristețea este doar ceva ce apare întotdeauna înainte de nebunie. Poate că el și cu mine avem în comun aceeași energie potențială.
Tot ceea ce știu este că nu voi aștepta pe aici ca să aflu dacă voi deveni un monstru ca tata.

Nu-i pot face asta maică-mii.

Nu pot face asta lumii.”


„Pe alocuri emoționantă, dramatică și amuzantă, povestea întruchipează o voce unică și personală care își pune întrebări despre ce înseamnă să mori și ce înseamnă să trăiești.“
— Booklist —

„Vie, plină de intensitate, sinceritate năucitoare, umor și bineînțeles emoție. Este un debut extraordinar al unei voci aparte în ficțiunea pentru adolescenți, care m-a lăsat peste măsură de uimită și profund emoționată. A nu se rata!“
— Nova Ren Suma —

„Cu o inteligență ieșită din comun și o sensibilitate dusă la extrem, Warga ne dăruiește un roman care are melodicitatea lui Mozart, logica fizicii avansate și perspectiva corectă pentru a vedea legătura dintre ele. Este ceva complet nou, o carte frumoasă, care te mișcă și care în mod neașteptat este o pledoarie pentru viață.“
— Chris Lynch —

„Romanul ridică întrebări esențiale, cu complexitate și umor, prezente pe tot parcursul lui.“
— School Library Journal —

„Sinceră și plină de emoție… orice adolescent care s-a simțit neînțeles se va regăsi în personajele – excepțional conturate – Aysel și Roman.“
— Kirkus Reviews —

„Scriitoarea debutantă Warga vorbește despre depresie și sinucidere în rândul adolescenților cu onestitate și empatie.“
— Publishers Weekly —

„Warga, aflată la debutul ei literar, tratează fără ezitare un subiect delicat cu sensibilitate și sinceritate, fără a banaliza gândurile și emoțiile personajelor ei, totul culminând cu o fermecătoare poveste de dragoste.“
— The Horn Book —

„Warga sapă amănunțit și firesc în problema dificilă a depresiei adolescentine… uneori tristă, alteori amuzantă, dar într-un final plină de speranță.“
— Voice of Youth Advocates —

Fug de gaura neagră în care s-a transformat viitorul meu.

Așa cum am scris și pe Goodreads, romanul nu se bazează pe acțiune, ci pe emoție. Cea mai mare calitate a scrisului autoarei este modul incredibil în care îți transmite emoțiile. Ca cititor, ajungi să simți cum te lovesc toate gândurile negre ale lui Aysel prin fiecare pagină. Toate fricile, temerile, nesiguranțele și frustrarile protagonistei treceau prin filtrul sufletelor noastre de cititori.

Nu pricep cum cineva pe care nu l-ai întâlnit niciodată poate face toată diferența.

Totuși, ca și cititor te aștepți și la ceva mai mult decât emoție - vrei dinamism, vrei situații neașteptate. Ei bine, Jasmine Warga nu ne-a prea oferit multă acțiune, acesta și fiind motivul pentru care i-am acordat 4/5 stele pe Goodreads. Mai mult decât atât, a făcut aceeași greșeală ca majoritatea autorilor debutanți: a așteptat până aproape de finalul cărții să introducă o întâmplare care se schimbe cursul întregii povești.

Într-un alt univers poate că am fi fost fericiți.

Pe de altă parte, motivul pentru care fata își dorea să își pună capăt zilelor mi se pare destul de superficial. Ce mi s-a mai părut ciudat a fost că pe la jumătatea cărții mie mi se părea că Aysel chiar era fericită, iar dorința de a se sinucide s-a transformat în obsesie. A rămas mult timp fixată pe această idee, dar ea căuta doar un motiv să rămână în viață - a fost ca un strigăt de ajutor.

Mi-ai spus să nu las asta să schimbe nimic, și încerc să îmi dau seama cum ar putea să nu schimbe totul.

Chiar dacă Aysel și Roman, personajele în jurul cărora se învârte acțiunea, sunt în depresie din diverse motive, cartea ajunge să fie de fapt un manual antidepresie pentru că te invață exact contrariul - să apreciezi ce ai în jurul tău. Mai multe detalii nu vreau să dau, dar poate că ați înțeles ce vreau să spun.

Am lăsat scânteia asta să se împrăștie în univers.

Eu vă recomand cu căldură această carte. Mie mi-a plăcut foarte mult și îmi doresc să mai citesc de acest gen.


Postări populare de pe acest blog

Romanul universal al iubirii - „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război” de Camil Petrescu

Povestea lor, povestea ta, povestea noastră - „Enigma Otiliei” de George Călinescu

Poezia - cea mai profundă formă de exprimare a iubirii - „Departe de mine. Departe de tine” de Flavius Simion (prerecenzie)