Recenzie - „Forța binelui. Viziunea lui Dalai Lama pentru lumea de azi” de Daniel Goleman

Titlu: Forța binelui. Viziunea lui Dalai Lama pentru lumea de azi
Autor: Daniel Goleman
Categorie: Dezvoltare Spirituală
Cartea este disponibilă aici la reducere.
Le mulțumesc celor de la Libris pentru exemplar! Hugs!
Fotografie: alina_andriuta

Până la prima sesiune din cadrul programului Leaders Explore (puteți citi mai multe despre acesta aici), eu nici nu auzisem de această carte. La finalul sesiunii, ni s-au recomandat câteva cărți printre care și aceasta (plus Cele cinci limbaje ale iubirii pe care am citit-o și este superbă), iar eu am decis să le dau încă o șansă și cărților de acest gen. Rezultatul? Am rămas destul de impresionată.

În discursul lui Dalai Lama, argumentele științei susțin îndemnurile religiei – semn al unei gândiri logice și umaniste.

Vom găsi în aceste pagini câteva dintre poveștile reale ale unor oameni care au pus în practică ideile susținute de el, ca rezultat îmbunătățind viața altora și, în plus, dobândind pentru ei înșiși o sănătate fizică și mentală mai bună. Căci, așa cum ne spune Dalai Lamă, ”sa iubești e chiar mai important decât să fii iubit”.

Daniel Goleman prezintă aici ceea ce am putea numi ”stiinta compasiunii” și demonstrează cum aceasta are puterea:

-Să anihileze corupția, acordurile politice secrete și prejudecățile.
-Să vindece ecosistemele care susțin viața pe planetă.
-Să elimine inechitatea socială, prin transparență și responsabilitate.
-Să înlocuiască peste tot în lume violența cu dialogul.
-Să promoveze ideea că toți oamenii sunt egali și pot colabora pentru binele comun.
-Să determine firmele care au ca scop profitul să devină responsabile social și ecologic.
-Să introducă în școli discipline care educă empatia, stăpânirea de sine și etica.

Forță binelui adună laolaltă oameni care cred în puterea compasiunii, fie că sunt creștini ori musulmani, fie că sunt budiști ori au alte credințe. În slujba binelui acționează și oameni care nu au o anumită religie, dar cred în puterea rațiunii și în dovezile științifice care arată cum și de ce societatea materialistă și globalizată de azi trebuie să-și schimbe modul de viață.

Rolul omului pe Pământ nu e acela de a consuma toate resursele planetei și de a distruge ceea ce n-a consumat. Ci de a lasă copiilor săi o lume mai bună decât a primit.

Începeți prin a privi în interior și prin a vă stăpâni mințile și inimile, ne spune el. Apoi priviți în exterior, dintr-u punct interior echilibrat, gândindu-vă la binele pe care îl puteți face.

În primul rând, trebuie să spun cât de mult mi-a plăcut stiulul lui Daniel Goleman. A scris cartea asta nici ca pe orice altă carte de dezvoltare personală, nici ca pe o biografie de-a lui Dalai Lama. A introdus minunat atât elemente din viața obișnuită, cât și din viața lui Dalai Lama și viețile altor oameni din jurul lui. Arată cum și-a format Dalai Lama gândirea pe care o are, cum i-a influențat el pe alții și cât de diferit vede lumea acum față de cum o vedea în urmă cu 60 de ani.

Acțiunile noastre ar fi mai relevante dacă ar fi călăuzite de o perspectivă pozitivă, de o imagine-reper a unui posibil viitor. Imaginarea modului în care ar putea fi viața încurajează originalitatea, ideile noi și inovațiile.

Un alt lucru pe care îl apreciez este cum plasează ideologia lui Dalai Lama în mai multe domenii cum ar fi leadership-ul, economia sau știința. Având în vedere că programul Leaders Explore este, evident, despre leadership, m-a ajutat foarte mult în modul în care ar trebui să dirijez o echipă, cum ar trebui să acționez pentru a lucra cu toții ca o singură persoană. La fel și în economie - compasiunea este unul din principiile de bază ale lui Dalai Lama. În știință? El spune că găsește internaționalism.

Modelul de „liniște” pe care el îl vede în sentimentul de compasiune se îmbină cu o minte trează și o inimă caldă.

Personal, nu știam mare lucru despre însuși Dalai Lama, în afară de faptul că este un lider mondial. Pe parcursul cărții, am întâlnit un om care se află la un nivel spiritual, psihic și mental net superior față de oricine altcineva pe care l-am cunoscut. Având în vedere că eu sunt un vulcan de emoții (și, da, am înțeles din carte ce și cum ar trebui să fac ca să am grijă de vulcan), unele lucruri pe care le spunea mi se păreau destul de exagerate, dar m-am împăcat cu ideea că eu nu voi ajunge niciodată să gândesc ca el.

Adevăratul scandalagiu se află în noi. Realii dușmani sunt propriile tendințe distructive.

După cum am spus, Daniel Goleman combină ideologia lui Dalai Lama cu unele cazuri din societatea noastră. Efectiv, sunt unele povești ale unor oameni obișnuiți, în urma cărora se trăgea o concluzie. Acest lucru pe mine m-a cam deranjat pentru că, fiind poate o fire pragmatică din acest punct de vedere, voiam să citesc concluzia direct, fără abureli cu poveși. Știu că în cărțile de dezvoltare personală sunt altfel structurate - dacă era ca în orice altă carte eu nu o citeam pe toată - și tocmai de aceea cred că această carte poate fi considerată mai specială.

Viața ne este atât măsură a progresului, cât și examen final.

Având în vedere că eu nu sunt o cititoare înrăită a acestui gen de cărți și totuși mi-a plăcut destul de mult, vă recomand și vouă această carte. Cine știe, chiar vă va ajuta, așa cum m-a ajutat și pe mine.