Recenzie - „Cincizeci de umbre ale lui Grey” de E. L. James

Titlu: Cincizeci de umbre ale lui Grey
Autor: E. L. James
Disponibilă aici (livrare în 24 de ore)!
Le mulțumesc celor de la Târgul Cărții pentru exemplar! Intrați pe site-ul lor pentru multe alte cărți la un preț accesibil. :)

-Așa va fi... ăă, relația noastră? Tu poruncindu-mi la fiecare pas?
-Da. Și, mai mult de atât, o să vrei să fac asta.

De foarte, foarte mult timp cartea asta era in TBR-ul meu. Eu nu am o zonă de confort când vine vorba de cărți și de-aia vreau să îmi văd limitele. Dacă am. De obicei nu am, dar, totuși, merită să îmi dau silința măcar. Din câte auzisem și eu, 50 shades este o serie oribilă, cu prea multe scene erotice și chestii pe care sigur le-ați auzit și voi. Atâta vâlvă s-a făcut pentru seria asta, Doamne... În fine. Eu sunt aici să spun că nu e o carte fantastică, dar nici groaznică. Cred că este exact așa cum ar trebui să fie un roman erotic. Băi, fraților, dacă ziceți că scenele sunt prea nu-știu-cum, dacă vă băgați degetele în urechi când auziți cuvintele sex, orgasm etc, la ce naiba mai citiți romane erotice?

Anastasia Steele, studentă la filologie, îi ia un interviu lui Christian Grey, un tânăr om de afaceri de succes, pe care îl găseşte foarte atractiv şi de-a dreptul intimidant. Retrasă şi interiorizată, Ana este şocată să constate că, pentru prima dată în viaţă, este atrasă puternic de cineva. Christian o avertizează că trebuie să stea departe de el, iar ea nu face decât să-l dorească şi mai tare. Dar când descoperă gusturile erotice speciale ale acestuia, începe să ezite: dincolo de şarmul şi succesul de care se bucură, Christian Grey este un bărbat tulburat de demoni ascunşi şi ghidat de o excesivă nevoie de a-i controla pe ceilalţi. Va putea oare Ana să accepte sclavia sentimentală impusă de Christian? Și, dacă da, va mai putea oare iubi ceea ce descoperă?

Dumnezeule, mi-a fost atât de greu să aleg citatul!
Cred că am lămurit așa-zisa problemă cu romanele erotice. Nu-ți place să citești despre sex, atunci stai departe de raftul cu cărți erotice. Simple as that. Mă rog, acum, că tot suntem la capitolul ăsta, trebuie să admit că scenele sexuale au fost perfecte: nici prea siropoase (da, au fost, chiar și când o abuza), nici prea dure (cum spun toți). Sexul era despre romantism, apropiere, pasiune și... distracție. Poți spune orice despre cartea asta, absolut orice, dar nu că este plictisitoare. Mi-a plăcut că în scenele sexuale se punea accent pe legătura formată între Anastasia și Christian. A fost ca și cum sexul doar îi unea mai mult, ca și cum le conecta simțurile.

Nu mă mai pot concentra decât pe vocea și pe atingerea lui. Nimic altceva nu mai e real.

Una din cele mai discutate subiecte e faptul că Anastasia ar fi sclava sexuală a lui Christian. Nu așa stă treaba. La început, fiind îndrăgostită de el și văzându-l perfecțiunea în persoană, a acceptat din frica de a nu-l pierde. Nu îmi vine să cred că pot să înțeleg alegerea ei. Dacă nici pentru dragoste nu ne sacrificăm, atunci pentru ce? După cum mi-a zis cineva, el este zeul standardelor tale și trebuie să accept situația pentru că nu ai nimic ce să faci. Tu ai acceptat asta de la început. Da, Ana a acceptat, dar cu scopul ascuns de a nu-l pierde. Ceea ce nu știa ea erau adevăratele sentimente pe care le avea Christian, adevărata lui dorință.

-Ți-e foame?
-Nu de mâncare.
-Ești la fel de nerăbdătoare ca întotdeauna, domnișoară Steel, și, ca să îți destăinui un mic secret, la fel sunt și eu.

Pe de-o parte, aș spune că este un roman de duzină. De-asta i-am dat 4/5 steluțe. Au fost multe pasaje cu replici clișeice pe care le-am mai citit de minim 50 de ori (see what I did there?). Totuși, poate că ele fac ca un roman să fie și romantic. Pentru mine a fost un inconvenient. Oricum, cartea este foarte bine scrisă, iar in 612 pagini nu m-am plictisit deloc, nu am sărit niciun paragraf. Totul a fost perfect. E. L. James nu are un stil aparte, dar se pricepe la ceea ce face.

Vezi tu, cea mai mare parte a fricii tale e în mintea ta.

Înainte de a citi cartea, am văzut filmul de patru ori și încă o dată după ce am terminat-o. Nu îmi vine să cred cât de tare poate să mi se schimbe părerea despre film. Până acum, îl vedeam foarte bun, iar, după ce am citit cartea, mi se pare că scenele se derulează extrem de rapid și nu se pune accent pe sentimente mai deloc. Nici nu mă mir de ce toată lumea crede că Anastasia este sclava sexuală a lui Christian. Cartea este fără doar și poate mult mai complexă decât filmul.